Következő élő közvetítésünk március 17-én, csütörtökön 17 órától:
Geiger András:
A XXI. század útburkolata?
(ELTE "Alkímia ma" előadássorozat)
Mindannyiunkat bosszant, ha vezetés közben kátyúkat kell kerülgetni vagy ezek miatt lassabban lehet haladni, arról nem is szólva, hogy balesetveszélyt és a járművek károsodását is okozhatják. Az épített úthálózatok nagy része aszfaltból készült, ez az útburkolati probléma pedig szinte mindenhol ismert. Pedig van megoldás arra, hogy lényegesen jobb minőségű, hosszabb élettartamú, kátyú nélküli utakon közlekedjünk. A hulladék gumiabroncsokból előállított gumiőrleményt egy hazai találmány szerint bitumenhez lehet keverni és ilyen módon ún. gumibitument tudunk gyártani. Ezzel a gumibitumennel helyettesíteni tudjuk a hagyományos bitumeneket az aszfaltgyártás során, a gumibitumenes aszfalttal pedig kátyúmentes, tartós aszfaltutak építhetők, amelyeknek ráadásul a fenntartási költsége is kisebb, mint a hagyományos aszfaltutaké. A gumibitumen gyártó technológia egyúttal megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok anyagában történő hasznosítására is, a kőolaj eredetű bitumen egy része pedig hulladék eredetű alapanyaggal helyettesíthető. (Az előadó Geiger András vegyészmérnök, a MOL Downstream Kutatás-Fejlesztés fejlesztőmérnöke.)
A kísérleti részben Keglevich Kristóf: Lehet-e látványos az egyszerűen végrehajtható, könnyen magyarázható, sok előkészítést és mosogatást nem igénylő kísérlet? Ahogy a kémia a közoktatásban heti egyórás, játékos tárggyá válik, a tanárok számára egyre vonzóbbak lesznek az ilyesfajta kísérletek. Remélhetően ezek a diákok számára is tanulságosak, de legalábbis élvezetesek. (A kísérletező a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium kémia-történelem szakos tanára.)
Az előadás helyszíne: az ELTE TTK lágymányosi északi tömbjében (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), az Eötvös teremben (földszint 0.83 terem). A teremhez további bejárati lehetőség: az 1. emelet 1.67-es vagy 1.68-as ajtón.